Entr’acte 

Een entr’acte (uit het Frans: entre = tussen, acte = spel, akte) is een tussenspel of intermezzo – een meestal luchtig onderdeel van een toneelvoorstelling, opera of operette dat tussen de gewone bedrijven of aktes wordt opgevoerd.  

Voor fluitisten is de titel “entr’acte” onlosmakelijk verbonden met de compositie van Jacques Ibert, een Franse componist die leefde van 1890 tot 1962. Hij schreef het werkje voor fluit en gitaar als zelfstandig werkje, los van een welbepaalde grotere compositie.

Jacques Ibert behoort tot een groep Franse componisten die werken componeerde in een stijl tussen neoclassicisme en modernisme. Het meest bekend in dit opzicht was zijn Fluitconcerto uit 1934, nog steeds een standaard in de moderne fluitliteratuur. De Entr’acte uit 1937 is daarentegen een ‘grillige gril’.  Voor Ibert was muziek immers een uitdrukking van een ‘innerlijk avontuur’, geen abstracte of spirituele gebeurtenis. Dat innerlijk avontuur laat hij ons in zijn “tussenspel” uitbundig mee beleven.

Entr’acte kan worden gespeeld op fluit of viool, maar ook met harp in plaats van gitaar. Ibert was zelf vooral dol op de fluit en zijn dochter was harpiste…

We beluisteren hier een versie met Philippe Bernold op fluit. Hij is leraar fluit en kamermuziek aan het wereldberoemde conservatorium van Parijs. Zijn tegenspeler op gitaar is Antoine Morinière.

Welke andere werken voor fluit van Jacques Ibert kan je nog vinden en kan je aanraden om naar te luisteren?  Laat het weten in een commentaartje !

2 thoughts on “Entr’acte 

Laat een reactie achter bij Johan DierckxReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

You cannot copy content of this page