Prayer for a Damaged World

Dit “Gebed voor een Geschonden Wereld” voor basfluit en piano werd gecomponeerd in de zomer van 2020 door de Amerikaanse componist Jonathan Cohen (°1954). De componist werd voor het schrijven van dit stuk geïnspireerd door de omstandigheden rond de pandemie en de vele andere zorgwekkende aspecten betreffende de staat van onze planeet.

Jonathan Cohen

Het is een intieme monoloog geworden over gedeelde pijn, erkenning en hoop. Het stuk begint in een rustige kleine tertstoonaard, bouwt langzaam op in intensiteit en register, bereikt een punt van rust en lost dan op in een grote tertstoonaard met een gevoel van hoop.

Het werk is ook een ontroerende introductie tot de lyrische en rijke klankwereld van de basfluit. De basfluit is een groter lid van onze fluitenfamilie en klinkt precies een octaaf lager dan onze gewone dwarsfluit. (Vanwege deze toonomvang had het instrument eigenlijk beter de Tenorfluit geheten, maar in de naamgeving ging historisch gezien ergens iets mis…).

Omwille van de lengte van het instrument, ongeveer 146 cm!, heeft de basfluit een gebogen kopstuk, anders zou ze onspeelbaar zijn. Omwille van het grotere gewicht, gingen bouwers ook op zoek naar andere oplossingen en zo zijn er tegenwoordig basfluiten die met een speciale krul ook rechtop bespeeld kunnen worden, zodat het gewicht beter over de beide armen verdeeld is.

Je hoort en ziet Lisa Hedley op basfluit en John Sparkman op piano.

Hier kan je een reactie geven:

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

You cannot copy content of this page