Sula Inyembezi

Xhosa-vrouwen

Sören Sieg, zelf zanger (Tenor) en medeoprichter van de acapella groep LaLeLu, schreef als componist heel wat liederen en koorwerken.  Daarnaast was hij in de ban van Afrikaanse muziek en verwerkte hij deze vooral in composities voor blokfluit-ensemble – zijn “Afrika-suites”.  Hij was dan ook heel erg opgetogen Anna Rheingans, Iris Höfling en Tomoyo Ueda hem vroegen om een werkt te componeren voor hun concertprogramma AFRICA.  Ondanks het feit dat hij nog nooit voor fluiten en marimba geschreven had, was hij meteen verkocht aan de combinatie.

Sören Sieg

Dat de marimba perfect past bij Afrikaanse composities ligt voor de hand, want het instrument is in feite ontstaan ​​en ontwikkeld in Afrika. Wikipedia vertelt ons dat een Arabische reiziger het al in 1352 beschreef, toen hij schreef over zijn reis door het beroemde koninkrijk Mali. Het percussieve geluid van de marimba zorgt voor de ritmische puls voor alle drie de delen. Het tweede deel dat hier gepresenteerd wordt verrast door de combinatie van de basfluit met de piccolo: terwijl de bas klaagt, is de piccolo troostend en moet dus net zo voorzichtig en zacht gespeeld worden als Anna Rheingans het doet hier.  De première van het werk was op 25 april 2016 in het “Historischen Museum Bremerhaven” in Duitsland.  In deze opname hoor je beide fluitisten die het werk besteld hebben, enkel de marimba wordt hier door iemand anders bespeeld.

Voel je je ooit triest, laat je dan door deze muziek troost en geluk brengen en droog je tranen: Sula Inyembezi !

4 thoughts on “Sula Inyembezi

  • Dear Johan, thank you very much for posting this. I am always trying to compose music that is simple and transparent and moving and emotional. I hope that it worked out in this piece. I really love the sound of the bass flute. We all need someone who wipes our tears. Nothing is better for this as music.

    • Thank you very much for your comment on this post. I hope that this post can encourage people to listen to more of your works as indeed they are moving and emotional. For every emotion there is some music to fit.

  • Prachtig! Inderdaad het contrast tussen piccolo en basfluit is heel mooi

Laat een reactie achter bij KathleenReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

You cannot copy content of this page