Tintinnabuli…

… is de meervoudsvorm van het Latijnse woord tintinnabulum, dat ‘bel’ of ‘klokje’ betekent.

Het is eveneens de naam van een muzikale componeertechniek of -stijl die de Estse componist Arvo Pärt (geboren in 1935) gaf aan de manier waarop hij zijn muziek componeert. Hij introduceerde deze nieuwe techniek voor het eerst in de werken Für Alina (1976) voor piano en Spiegel im Spiegel (1978) voor viool (soms ook altviool of cello) en piano.

Pärt zei ooit: “Ik heb ontdekt dat het genoeg is wanneer een enkele noot prachtig wordt gespeeld.” De zoektocht naar die ene noot – dat is de muziek van Pärt.  

Arvo Pärt

Klara-luisteraars kennen Spiegel im Spiegel maar al te goed. Ze stemden het werk in 2020 en 2021 naar de eerste plaats in de Klara Top 100!

De titel van het stuk komt uit het Duits en betekent letterlijk “spiegel(s) in de spiegel”. Wat zie je als je een spiegel voor een spiegel plaatst? Het spiegelbeeld van het spiegelbeeld … Je moet het maar eens proberen – een heel leuk experiment ! (zie ook de titelafbeelding van dit artikeltje)

Weinig mensen echter weten dat er van dit werk ook een versie gemaakt is voor Altfluit en Piano.

De altfluit is een grotere en lagere versie van de dwarsfluit. Deze fluit staat in Sol en is een transponerend instrument. Het klinkt een kwart lager dan de dwarsfluit. Dat wil zeggen dat als je de do speelt op je partituur, er eigenlijk een sol klinkt, vier noten lager dan de do. Dat maakt het spelen ervan soms wel wat verwarrend. Veel hedendaagse componisten voelen zich aangesproken door de klankkleur van het instrument die warmer en “dieper” is dan bij de gewone fluit .

e altfluit – merk je hoe groot de kleppen zijn? Er zijn opzetstukjes geplaatst om je vingers op te zetten, anders moet je wel erg grote handen hebben!

Omwille van haar lengte wordt de altfluit soms gebouwd met een gebogen kopstuk (zoals in de afbeelding hierboven), wat voor sommigen het bespelen ervan gemakkelijker maakt. Maar ook met een recht kopstuk is de fluit nog speelbaar zoals in het filmpje hieronder.

Sluit je ogen, laat je meevoeren door de warme, diepe tonen van de altfluit en luister naar de klokjes, de tintinnabuli … Zou jij dit werk op nummer 1 in de fluit-top-100 zetten? Laat het gerust weten in een commentaartje !

 

Hier kan je een reactie geven:

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

You cannot copy content of this page