Pernille Petersen, Katarina Widell, Kate Hearne en Caroline Eidsten Dahl vormen samen het “Woodpeckers Quartet” (Het Spechten-kwartet) – wat een prachtig gevonden naam voor een blokfluitensemble. Het is een dynamische groep virtuoze blokfluitspelers die een gemeenschappelijke interesse delen in het uitvoeren en promoten van zowel zeer oude als zeer nieuwe muziek voor hun instrument. Ze ontmoetten elkaar terwijl ze samen studeerden aan het Royal College of Music in Stockholm. Ze werden al snel beste vrienden en besloten samen dit blokfluitkwartet op te richten.

Net zoals bij de Dwarsfluit (en alle andere “fluiten”) wordt de klank van een blokfluit ook gemaakt door de luchtstroom te splitsen op een scherpe rand (het labium). Een deel van de lucht ontsnapt over het labium en een deel gaat door fluit zelf heen en zet de luchtkolom in de fluit in trilling. Maar anders dan bij de dwarsfluit is de blokfluit voorzien van een mondstuk om het aanblazen te vergemakkelijken. Het mondstuk heeft een cilindrische boring waarin het blok (vandaar de naam blok-fluit) van een zachtere houtsoort is aangebracht. Het blok laat een smalle spleet vrij waardoor de lucht vanzelf op het labium gericht wordt. Het zachtere hout van het blok maakt de opname van ademvocht mogelijk wat de bespeelbaarheid ten goede komt.

“De blokfluit” kennen de meesten als het instrument dat ze ooit op school moesten leren… “De blokfluit” bestaat echter niet – het is een hele familie van instrumenten met verschillende bouwplannen, materialen en formaten. Een overzichtje van enkele gangbare instrumenten:
benaming | grondtoon | lengte (cm) |
---|---|---|
Kleine sopranino/Garklein | Do | 17 |
Sopraninoblokfluit | Fa | 24 |
Sopraanblokfluit (het instrument dat we kennen als “De blokfluit”) | Do | 32 |
Altblokfluit | Fa | 48 |
Tenorblokfluit | Do | 62 |
Basblokfluit | Fa | 93 |
Grootbasblokfluit | Do | 120 |
Contrabasblokfluit of Subbasblokfluit | Fa | 200 |



Terug naar het woodpecker-quartet en de luistertip van vandaag: Dat een blokfluit toch net iets meer is dan een houten tak met gaatjes er door een specht ingeklopt, horen we in het werk van Antonio Vivaldi (1678 – 1741) dat ze spelen. Deze in Venetië (Italië) geboren en werkende priester-componist schreef het “concerto per flautino” (RV433) waarschijnlijk in de tijd toen hij werkzaam was bij het Seminario dell’Ospedale della Pietà in Venetië. We beluisteren een bewerking van het derde deel – hier uitsluitend gespeeld op blokfluiten: twee altblokfluiten, een tenorblokfluit en een basblokfluit. Let ook eens extra op de erg ongedwongen manier van spelen en hoe de bewegingen vaak de muziek ondersteunen… De spelers hebben er duidelijk zin in! Laat jij op een podium ook merken dat je plezier hebt in wat je speelt?
21 januari 2023 at 23:46
Fantastic!!!
Bravo,betankt.